Siniristin Liiton ohjelma (Lyhyt versio)

1. Puolueen perusarvot

Siniristin Liitto on kristillisiin ja perinteisiin arvoihin perustuva kansallismielinen ja arvokonservatiivinen puolue, joka haluaa toimia kaikessa Suomen, suomalaisten ja oikeudenmukaisuuden puolesta.

2. Maahanmuuttopolitiikka

Suvereenilla valtiolla on omat selvät rajat, joita pitää vartioida. Itsenäinen valtio päättää, keitä tänne päästetään ja kenelle myönnetään kansalaisuus. Suomen on voitava kansallisesti päättää pakolais- ja maahanmuuttoasioista.

Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa, mutta se ei saa olla työmarkkinoita vääristävää. Työpaikat pitää ensin pyrkiä täyttämään suomalaisilla työntekijöillä ja vasta sitten palkata ulkomaalaisia. Hyväksikäyttöä merkitsevä alipalkkaus on ehdottomasti kiellettävä.

3. Ulko- ja turvallisuuspolitiikka

Suomen tulee erota EU:sta eikä liittyä Natoon. Suomen on palattava takaisin puolueettomuuteen ja täyteen itsenäisyyteen. Sen sijaan pohjoismaista yhteistyötä on syytä kehittää.

Maanpuolustuksen perustana on asevelvollisuusarmeija, jonka riittävä rahoitus on turvattava.

Suomen tulee pyrkiä huoltovarmuuteen, jotta välttämätön ruoka-, vesi- ja energiahuolto voidaan toteuttaa myös mahdollisen kriisin aikana. Muista riippuvainen maa ei ole itsenäinen.

4. Sosiaalipolitiikka

Yhteiskunnan on kyettävä kaikissa olosuhteissa turvaamaan jokaisen lähimmäisemme perus- toimeentulo. Köyhistä, syrjäytyneistä, työttömistä, vanhuksista ja huono-osaisista eläkeläisistä on pidettävä huolta. Pienempiin eläkkeisiin on saatava tasokorotus, ja taitettu indeksi on poistettava.

5. Talouspolitiikka

Suomen tulee saada takaisin finanssipoliittinen itsenäisyys, mikä tarkoittaa sitä, että Suomi eroaa eurosta eikä lainaa enää rahaa korkoa vastaan kansainvälisiltä liikepankeilta, vaan Suomen valtion keskuspankki laskee liikkeelle oman valuutan eli markan.

Suomen monipuolisten ja rikkaiden luonnonvarojen hyödyntämiseen perustuvaa yrittämistä on kannustettava.

Vastustamme suunniteltua sotea, koska se johtaa liialliseen yksityistämiseen, sekavuuteen ja eriarvoistumiseen.

6. Verotus

Verotuksen on oltava oikeudenmukaista, kannustavaa, johdonmukaista ja ennustettavaa. Pienempituloisten verotusta on kevennettävä.

7. Laillisuus

Suoraan lahjontaan ja rakenteelliseen korruptioon esim. poliisi- ja oikeuslaitoksessa on puututtava ja poliittiset virkanimitykset on lopetettava.

Virkamiesaseman väärinkäyttöön eli viranomaismielivaltaan, esim. lasten huostaanotoissa, ja viranomaisten tekemiin laittomuuksiin, on puututtava. Kansalaisten on voitava luottaa viranomaisiin ja oikeuslaitokseen kaikissa tilanteissa.

8. Mediapolitiikka

Tiedotusvälineiden tulee olla vapaita ja itsenäisiä poliitikkojen ja virkamiesten kriitikoita eikä kuten nyt on, että mediasta on tullut osa valtakoneistoa.

Siniristin Liiton ohjelma (Pitkä versio)

1. Puolueen perusarvot

Siniristin Liitto on kristillisiin arvoihin perustuva kansallismielinen ja arvokonservatiivinen puolue, joka haluaa toimia kaikessa Suomen, suomalaisten ja oikeudenmukaisuuden puolesta.

2. Maahanmuuttopolitiikka

Kustannuksia, turvattomuutta ja sisäistä hajaannusta aiheuttava liian liberaali ja laiton maahanmuutto on lopetettava. Kriisien lähialueilla auttaminen on moninkertaisesti tehokkaampaa kuin joukkokansainvaellukset Euroopan maihin. Vastaanottokeskukset valtion hoitoon, jotta pakolaisbisneksellä ei tehdä yksityistä voittoa.

3. Ulko- ja turvallisuuspolitiikka

4. Sosiaalipolitiikka

5. Aluepolitiikka

Koko Suomea on syytä kehittää eikä vain isoja kaupunkeja. Suunniteltu maakuntahallinto on kuitenkin tarpeeton ja lisää vain byrokratiaa ja kustannuksia.

6. Talouspolitiikka

PK-yritykset ovat maamme suurimmat työllistäjät. Yrittämistä, oma-aloitteellisuutta ja sen kautta toisten ihmisten työllistämistä on rohkaistava ja helpotettava. Liikaa byrokratiaa ja turhaa sääntelyä on purettava.

Suomen monipuolisten ja rikkaiden luonnonvarojen hyödyntämiseen perustuvaa yrittämistä on kannustettava ottaen huomioon, että toiminta on ympäristön kannalta kestävää ja taloudellisesti järkevää.

Johtajien ylisuuria palkkoja, bonuksia, eläkkeitä ja erorahoja on pyrittävä kohtuullistamaan huomattavasti. Kansalaisten tuloerojen jatkuvaan kasvuun on puututtava. Köyhien ja rikkaiden välistä kuilua on kavennettava oikeudenmukaisuuden mutta myös yhteiskuntarauhan takia.

Monenlaiset turhat tuet ja kehitysapu voidaan lopettaa kokonaan tai ainakin pienentää huomattavasti. Ei ole oikein, että suomalaisten veronmaksajien rahoja menee tarkoitetun kehitysavun sijaan rikollisten, korruptoituneiden viranomaisten ja jo rikkaan eliitin taskuihin. Noin miljardin euron vuosittainen kehitysapu on parempi suunnata suomalaisten auttamiseen.

Maataloudessa on pyrittävä mahdollisimman suureen omavaraisuuteen. Maa- ja metsätalouden pien- ja perheviljelmiä sekä luomutuotantoa on kannustettava ja tuettava. Maataloustuista on syytä päästä eroon ja on siirryttävä ei-byrokraattiseen ja oikeudenmukaiseen järjestelmään, jossa viljelijää ei nöyryytetä, vaan alkutuotannon työn arvo tunnustetaan suoraan ilman tukianomuksia.

Valtion ei tule maksaa yritystukia lainkaan tai jos maksaa, niin ei automaattisesti vuodesta toiseen isoille yrityksille, vaan ennemminkin pienille ja uutta luoville yrityksille. Valtion tuki ei saa olla keplottelukeino, jonka loppumisen jälkeen yritys hakeutuu konkurssiin. Esim. energiatuet tulisi lakkauttaa ja kaikki energian tuotanto saattaa samalle viivalle.

Suomen luonnonvarat, kuten malmi- ja vesivarat, kuuluvat Suomelle ja suomalaisille, joten ensisijaisesti suomalaisten yritysten tulee hyödyntää yhteistä kansallisomaisuuttamme. 1700-luvulta peräisin oleva valtausperiaate, että ensimmäisenä mineraaliesiintymän löytänyt saa pitää sen, on muutettava. Jos Suomesta ei löydy pääomapuutteen takia yksityisiä kaivosyrittäjiä, Suomen valtion tulee panostaa kaivosteollisuuteen perustamalla valtionyhtiöitä. Ulkomaisille kaivosyrittäjille on määrättävä tarpeeksi suuri kaivosvero. Nyt tilanne on se, että Suomi ei hyödy oman maaperänsä rikkauksista juuri mitään kuin lähinnä välillisesti työtekijöiden verojen kautta.

Valtion ja kuntien tulee hoitaa tärkeät perustoiminnot eikä niitä saa antaa ulkomaalaisten suuryhtiöiden voitontavoittelun välineiksi, kuten terveydenhuolto, jota ei saa yksityistää kokonaan. Yksityinen terveydenhuolto voi täydentää mutta ei korvata yhteiskunnan terveydenhuoltoa.

Siniristin Liitto on suunniteltua sotea vastaan, koska se johtaa liialliseen yksityistämiseen, mikä johtaa eriarvoisuuteen.

Samasta syystä sähkön siirto, tiet ja junaliikenne on saatava takaisin valtion hallintaan. Myös taksisääntelystä vapautuminen on peruttava turvallisuuden ja kustannusten takia.

Monikansallisten yritysten ylivaltaa ja sen myötä kaikkea rahan liiallista määräysvaltaa on syytä hillitä. Suomalaisten työpaikat ovat tärkeämpiä kuin monikansallisten yhtiöiden voitot.

Työttömyys on poistettava suosimalla suomalaista työvoimaa eikä ulkomaalaista halpatyövoimaa. Ulkomaisen työvoiman käytössä on noudatettava suomalaisia työehtoja. Aktiivimallin pitää olla aktiivisuudesta palkitseva, ei rankaiseva. Työttömyysetuudet on palautettava leikkausta edeltävään tasoon.

Työn vastaanottamisen tulee olla aina kannattavaa verrattuna erilaisten tukien varassa elämiseen. Matalapalkka-aloille on saatava reilu palkkojen korotus. Palkkojen pitäisi olla sillä tasolla, että täysipäiväisellä työllä pärjää isommissa kaupungeissakin ilman tukia.

Asuminen on Suomessa liian kallista. Asumiskuluja on saatava merkittävästi alemmaksi. Valtion tulisi tuottaa halpoja asuntoja ilman voiton tavoittelua.

7. Verotus

Verotuksen on oltava oikeudenmukaista, kannustavaa, johdonmukaista ja ennustettavaa. Verotuksen on oltava sellaista, että taloudelliseen toimintaan kohdistuvat haittavaikutukset ovat mahdollisimman pienet. Pienempituloisten verotusta on kevennettävä.

8. Laillisuus

Virkamiesaseman väärinkäyttöön eli viranomaismielivaltaan, esim. lasten huostaanotoissa ja aselain soveltamisessa, ja viranomaisten tekemiin laittomuuksiin, on puututtava. Kansalaisten on voitava luottaa viranomaisiin ja oikeuslaitokseen kaikissa tilanteissa.

9. Mediapolitiikka

Tiedotusvälineiden tulee olla vapaita ja itsenäisiä poliitikkojen ja virkamiesten kriitikoita eikä kuten nyt on, että mediasta on tullut osa valtakoneistoa, joka ajaa samaa politiikkaa kuin vallanpitäjätkin eli tällä hetkellä EU-myönteistä propagandaa. Vallan vahtikoirista on tullut vallan puudeleita, mikä ei ole oikein, koska se on vastoin vallan jakamisen periaatteita.

10. Suomalaisten keskinäinen yhteys

Siniristin Liitto haluaa olla suomalaisia yhdistävä voima itsenäisyyden, kansallismielisyyden, oikeudenmukaisuuden ja perinteisten arvojen taakse.